
La nova Llei Concursal, que inclou en un text refós les gairebé 30 modificacions que ha patit aquesta norma des de la seva creació, va entrar en vigor l´1 de setembre.
L´objectiu de la norma és refondre, harmonitzar, aclarir i ordenar la legislació concursal, que des de 2003 ha estat reformada en 28 ocasions. El resultat final mostra una intensa tasca de reordenació i sistematització del seu articulat, malgrat la qual cosa el resultat final s´estructura en 752 articles, dividits en tres Llibres.
NOVETATS INCLOSES A LA NOVA LLEI
Aquesta nova Llei compta amb una nova estructura, que harmonitza la legislació actual, preparant-se per la nova transposició de la directiva europea, que arribaria el 2021 i també inclou les següents novetats:
El nou cos normatiu incorpora novetats en matèria de procediments concursals en tramitació. Així, estableix que “les referències normatives contingudes en altres disposicions a la Llei 22/2003, de 9 de juliol, concursal, s´entendran realitzades als preceptes corresponents de el text refós que s´aprova”.
Pel que fa a mesures urgents adoptades amb motiu de l´Coronavirus (COVID-19), contingudes en el Reial Decret Llei 16/2020, de mesures processals i organitzatives per fer front a l´COVID-19 en l´àmbit de l´Administració de Justícia, no seran derogades i conviuran amb la nova Llei Concursal.
Cal tenir en compte que a l´tractar-se d´un text refós no s´incorporen modificacions de fons com ara la inclusió de noves regles o l´exclusió de mandats vigents, però sí que s´introdueixen matisacions, interpretacions fixades en la doctrina jurisprudencial i canvis en la redacció que són benvinguts encara que en alguns casos pot semblar insuficient si atenem a les reformes demandades en els últims anys pels diferents usuaris de el dret concursal (associacions i col·legis d´advocats, administradors concursals, òrgans de l´administració de justícia, etc.).
Dit això, entre les novetats de la nova llei concursal trobem les següents:
– En cas d´estimar el recurs contra la desestimació de la sol·licitud de concurs, la data de la declaració de concurs serà la de la resolució apel·lada.
– La suspensió de l´execució de la hipoteca en el concurs s´amplia a l´hipotecant no deutor.
– Es faculta el jutge de l´concurs per acordar la consolidació excepcional de masses de concursos declarats conjuntament o acumulats.
– Es faculta el jutge per a la declaració conjunta o acumulació de concursos de persona natural no empresari i de persona natural empresari o persona jurídica.
– La competència per conèixer de nous judicis declaratius s´aplica des de la declaració de concurs fins a l´eficàcia de conveni o, si no s´hagués aprovat conveni o l´aprovat s´hagués incomplert, fins a la conclusió de l´procediment.
– El pagament realitzat a l´concursat alliberarà el deutor sense necessitat de convalidació per part de l´administració concursal si el deutor desconeixia la declaració de concurs (es presumeix el seu coneixement un cop publicada la declaració de l´concurs al BOE).
– S´estableix la nul·litat de les actuacions que contravinguin la suspensió d´actuacions i de procediments d´execució contra els béns de la massa activa.
– Correspon a jutge de l´concurs declarar el caràcter no necessari d´un bé o dret per poder continuar les execucions la diligència d´embargament és anterior a la declaració de concurs.
– En cas d´incompliment de conveni, els creditors privilegiats especials afectats pel mateix podran iniciar o reprendre execucions separades, un cop hagi assolit fermesa la declaració d´incompliment.
– Es permet l´exercici de resolució de l´contracte en interès de l´concurs davant de qualsevol contracte amb obligacions recíproques.
– L´administració concursal pot rehabilitar contractes de finançament, limitat als supòsits de venciment anticipat per impagament de quotes produït en els tres mesos precedents a la declaració de concurs.
– En les adquisicions d´unitats productives, el jutge de l´concurs serà l´únic competent per declarar que existeix successió d´empresa.
– L´adquirent no se subrogarà en els crèdits concursals o contra la massa excepte quan així ho indiqui expressament, ho estableixi una disposició legal o quan es produeixi una successió d´empresa pel que fa als crèdits laborals i de seguretat social corresponent als treballadors de la unitat productiva adquirida.
– Oberta la fase de liquidació l´Administració tributària no pot dictar provisions de constrenyiment per fer efectius els seus crèdits contra la massa fins que no s´aixequin els efectes de la declaració de l´concurs, havent de instar el pagament dels crèdits contra la massa davant el jutge de l´ concurs pels tràmits de l´incident concursal.
– En cas de conclusió de concurs per insuficiència de massa, la regla de prelació afecta tant els crèdits vençuts abans de la comunicació d´aquesta circumstància per l´administració concursal com a aquells que puguin vèncer amb posterioritat a aquesta.
– Es recolliran com a crèdits contingents les liquidacions vinculades a delicte, fins que es dicti sentència ferma sobre les mateixes.
– S´amplien els supòsits que permeten modificar la llista definitiva de creditors.
– A l´aprovar el conveni el jutge no podrà modificar el seu contingut excepte per a esmenar errors materials o de càlcul o per interpretar correctament alguna de les seves clàusules.
– L´administrador concursal pot sol·licitar del jutge en qualsevol moment la modificació de el pla de liquidació aprovat si ho estima convenient per a l´interès de l´concurs i la més ràpida satisfacció dels creditors.
– En els acords de refinançament s´equipara als creditors amb garantia real amb els creditors amb privilegi especial als efectes d´establir el còmput de la majoria de l´passiu financer.
– En els acords de refinançament amb capitalització de crèdits dels creditors comptaran amb un mes de termini des de l´homologació per optar per la conversió del seu crèdit en capital o per una lleva equivalent.
– L´acord de refinançament homologat pot contenir la cessió de béns o drets als creditors com a pagament dels crèdits.
– La impugnació estimada d´un acord de refinançament pel caràcter desproporcionat de l´sacrifici exigit a un o diversos dels creditors no impedeix l´homologació de l´acord respecte dels altres creditors (es considera desproporcionat el sacrifici si fos diferent per a creditors iguals o semblants així com si el creditor que no gaudeixi de garantia real pogués obtenir en la liquidació de la massa activa una major quota de satisfacció que la prevista en l´acord de refinançament).
– El jutge de cancel·lar d´ofici els embargaments decretats en les execucions de crèdits afectats per la interlocutòria ferma d´homologació de l´acord de refinançament i podrà també finalitzar les execucions singulars que estiguessin paralitzades.
– S´estén el règim d´incompliment d´acords de refinançament homologats i els seus efectes als acords de refinançament no subjectes a homologació.
– La declaració d´incompliment de l´acord de refinançament suposarà la resolució d´aquest i la desaparició dels efectes sobre els crèdits.
– En els acords extrajudicials de pagaments, després del nomenament de l´mediador, el deutor amb deutes tributaris o de seguretat social pendents d´ingrés haurà de sol·licitar el seu ajornament o fraccionament si considera que no pot satisfer-les.
– En cas de concurs consecutiu a un acord de refinançament tindrà la consideració de crèdits contra la massa el 50% de l´import dels crèdits concedits per creditors o per tercers en execució d´un acord de refinançament. La part de l´crèdit que no tingui la consideració de crèdit contra la massa tindrà la consideració de crèdit amb privilegi general.
D´altra banda, encara està pendent la transposició de la Directiva (UE) 2019/1023, sobre marcs de reestructuració preventiva, exoneració de deutes i inhabilitacions, i sobre mesures per augmentar l´eficiència d´aquests procediments, així com l´aprovació de l´estatut de l´administrador concursal i el compte de garantia aranzelària, per la qual cosa és previsible que en breu sigui objecte de modificacions substancials.
Precisament la manca aprovació de l´reglament que desenvolupi el règim de l´administració concursal posposa l´entrada en vigor dels articles 57 a 63, 84 a 89, 560 a 566 i 574.1, de el nou text refós. Fins llavors continuen en vigor els articles 27, 34 i 198 de la Llei 22/2003, de 9 de juliol, concursal, en la redacció anterior a l´entrada en vigor de la Llei 17/2014, de 30 de setembre, que manava aprovar- en un termini màxim de 6 mesos fa ja gairebé 6 anys. El mateix passa amb els articles 91 a 93 de el text refós en tant no s´aprovi el desenvolupament reglamentari del compte de garantia aranzelària.